Tisková zpráva k situaci v Karlovarském symfonickém orchestru
21. 6. 2010
PRÁVNÍ HODNOCENÍ V Praze, dne 20. 6. 2010
V poslední době média opakovaně referovala o situaci, v níž se nalézá Karlovarský symfonický orchestr. V souvislosti s tímto případem jako právní zástupkyně dvou hráčů orchestru a též UNIE orchestrálních hudebníků Karlovarského symfonického orchestru podávám k situaci v Karlovarském symfonickém orchestru následující vysvětlující stanovisko:
Již několik posledních let se Karlovarský symfonický orchestr (dále jen KSO) potýká s finančními potížemi, které mají dvě fundamentální příčiny: snižování dotací ze strany zřizovatele KSO, kterým je Město Karlovy Vary, a personální nestabilitou vedení orchestru, jejíž původ spatřují hráči orchestru v nekompetentním zasahování města Karlovy Vary právě do této otázky.
Situace v KSO je dlouhodobě monitorována Unií orchestrálních hudebníků - profesním a odborovým svazem orchestrálních hudebníků ČR, kterýžto je členem Českomoravské konfederace odborových svazů. Odbory na základě zadání městav ypracovaly již v roce 2006 a následně v roce 2008 audit stavu orchestru, ve kterém byly shledány naprosto zásadní pochybení a vyplynulo z něj, že stávající způsob řízení orchestru je tak nekompetentní, že je zcela neudržitelný. Audit mimo jiné zkonstatoval absenci vedení účetnictví KSO, zásadní nedostatky v pracovním řádu, které mimo jiné vedou i k zásadnímu překračování počtu výkonů hudebníků (tedy faktickému vynucování si přesčasů) a propagaci koncertů označil jako zcela neúčinnou a nefunkční. Následkem nefunkční propagace pak nebylo divu, že další příjmy orchestru, které by umožnily jeho další existenci, zcela skomíraly.
Dne 12. října 2009 vyhlásila Rada města Karlovy Vary výběrové řízení na funkci ředitele příspěvkové organizace města – Karlovarský symfonický orchestr. Zároveň zastupitelstvo města se v rámci schvalování rozpočtu města na rok 2010 usneslo, že rozpočet orchestru bude pokrácen z částky 25 milionů v roce 2009 na 20 milionů v roce 2010.
Rada města Karlovy Vary si rovněž ustavila odbornou komisi, která měla Radě doporučit jmenování ředitele dle odborných kriterií. Předsedou komise byl Roman Dietz, ředitel Teplické filharmonie, a Tomáš Šimerda, ředitel divadla v Ústí n. Labem.
Do výběrového řízení se přihlásilo celkem devět uchazečů, z čehož dva uchazeči na konkurz nepřišli. Před odbornou komisí pak jednoznačně zvítězila koncepce předložená koncertním mistrem violoncell z KSO, Šimonem Kaňkou, který byl také doporučen na místo ředitele KSO.
Navzdory tomuto doporučení odborníků jmenovala Rada města ředitelem KSO pana Mgr. Zdeňka Vikora, který se umístil v hodnocení odborné komise až na čtvrtém místě. Rada města důvod nerespektování názoru odborné komise nikdy nikomu nesdělila, a o přes to, že zde jsou významné pochybnosti o tom, zda tento nově jmenovaný uchazeč splnil vůbec fundamentální podmínky pro účast ve výběrovém řízení. Podle názoru naprosté většiny hráčů orchestru totiž jmenovaný nesplnil podmínku pětileté řídící praxe, když jediné, co kdy řídil, byla skupina tří trubek v orchestru, zásadní pochybnosti jsou též ohledně jeho komunikačních schopností, které byly v rámci výběrového řízení požadovány. O nedostatku této vlastnosti svědčí i to, že ještě před jmenováním tohoto nového ředitele do jeho funkce, v době, kdy se o jeho jmenování pouze proslýchalo, se dvě třetiny členů orchestru obrátilo na Radu města s dopisem a upozorňovalo na konfliktní vztahy většiny členů orchestru se jmenovaným. Hráči vyslovili obavy, že případné jmenování Z. Vikora přivede orchestr do napjatých interpersonálních vztahů. Není též zřejmé, že by nově jmenovaný ředitel předložil lustrační osvědčení, které bylo požadováno, rozpaky vzbuzují i pověsti o jeho dřívějším, nyní pravda již zahlazeném odsouzení pro násilný trestný čin.
Ještě v době, kdy nový ředitel čekal na svoje uvedení do funkce, zneužil tento svého postavení předsedy druhého odborového svazu, působícího v Karlovarském symfonickém orchestru, totiž Odborové asociace divadelníků a u vidiny svého nástupu do funkce ředitele se pokusil zmařit jednání o kolektivní smlouvě mezi hráči a orchestrem. Neexistencí kroků, které sám zapříčinil, pak odůvodnil svá další personální rozhodnutí, která učinil okamžitě po nástupu do funkce jako ředitel orchestru.
Nástup Mgr. Zdeňka Vikora do funkce ředitele orchestru v únoru 2010 byl následován jeho okamžitými kroky k robustní personální redukci orchestru, zdůvodňované nedostatkem finančních prostředků. Třetině hráčů orchestru byl předložen požadavek buď „dobrovolného“ snížení úvazku nebo nutného odchodu. Pod vlivem existenční nouze a nemožnosti jiného řešení osobní situace (v několika případech jsou v orchestru zaměstnáni oba manželé, takže jejich propuštění by vedlo ke kolapsu rodinných rozpočtů) celkem 19 hráčů přistoupilo na snížení úvazku o 20 až 50%. Dva hráči se tomuto hrubému nátlaku vzepřeli a ti dostali v průběhu května 2010 výpověď pro „nadbytečnost“. Oba oznámili prostřednictvím svojí právní zástupkyně nesouhlas s tímto postupem a obrátili se na soud s žalobou o neplatnost výpovědí.
Tyto dvě pracovně-právní žaloby jsou pouze zlomkem z právních akcí, které jednotliví hráči a Unie orchestrálních hráčů podnikli a podnikají prostřednictvím svojí právní zástupkyně k nápravě poměrů v KSO.
Dne 22. 4. se Unie orchestrálních hráčů obrátila na Oblastní Inspektorát Práce s žádostí o přešetření postupu zaměstnavatele – toto´řízení a šetření doposud nebylo ukončeno.
Dne 22. 5. 2010 podala Unie orchestrálních hráčů žalobu na určení platnosti kolektivní smlouvy. Tato žaloba je vedena u Okresního soudu v Karlových Varech pod sp. zn. 18 C 186/2010 a doposud nebyla projednávána.
Dne 15. 6. 2010 byla podána žaloba na určení neplatnosti výběrového řízení, kde žalujícími jsou jednotliví hráči orchestru a k žalobě se připojili i dva zastupitelé města Karlovy Vary, ing. Pavel Žemlička a pan Jiří Kotek.
V současné době je po umělecké stránce situace taková, že orchestr již není schopen dostát svému názvu „symfonický“ a ve svém současném složení není schopen hrát většinu symfonických děl bez výrazné připomoci ad hoc přibíraných hráčů. To se samozřejmě významně projevuje na upadající umělecké kvalitě produkce KSO, nehledě na to, že přibrané výpomoci jsou draží než zaměstnání řádných hráčů. Situaci je nutno hodnotit jako „válku “ o zachování KSO, vedené nejen hráči orchestru, ale i karlovarskou kulturní veřejností, která se obává, že KSO bude následovat neblahého příkladu karlovarského divadla, jehož soubor byl zrušen.
Právní zástupkyně Odborů, jednotlivých hráčů i dalších žalujících v této věci je přesvědčena, že z právního hlediska trpí kroky nového ředitele KSO i Rady města takovými vadami, že nastolený právní stav je zhola neudržitelný.
Podstatu problému Karlovarského symfonického orchestru vnímají jeho hráči v kontextu s politickými událostmi, zejména s blížícími se komunálními volbami; nelze přitom přehlédnout, že dosavadní náměstkyně primátora Mgr. Laubová, zodpovědná za oblast kultury, se umístila na posledním místě kandidátky ODS a ani Mgr. Zdeněk Vikor, který usiloval o kandidaturu do zastupitelstva města Karlovy Vary za ČSSD, se netěší významné podpoře své strany.
O to důležitější pro jmenované je udržet si pozici v KSO, případně si vytvořit ještě nyní takové pozice, které by jim zaopatřili setrvání v dalších funkcích spjatých s KSO. Další neventilovanou příčinou, která zřejmě má neblahý vliv na stabilizaci a rozvoj KSO jsou majetkové machinace s objektem Lázně III, ve kterém KSO působí. Na pořadu dne se totiž objevuje neprůhledný a podhodnocený prodej této budovy, jehož uskutečnění brání právě existence KSO a závazek majitele nechat v něm KSO působit. Právě proto je nutno KSO „zeštíhlet“ a přesunout jej do jiných prostor, čímž se uvolní ruce k dalším majetkovým machinacím, které by bylo možno stihnout ještě před komunálními volbami.
Z výše nastíněného úhlu pohledu a při veřejně dostupných informacích o masivních investicích plánovaných ze strany města, se otázka financí jeví jako pouhou záminkou pro likvidaci orchestru.
V současné době je také připravována změna právní formy Karlovarského symfonického orchestru na Obecně prospěšnou společnost. Proti takové změně by v zásadě nebylo možno nic namítat, kdyby ovšem z vyjádření jednotlivých členů Rady města nebylo zřejmé, že si naprosto nejsou vědomi skutečnosti, že transformací KSO z příspěvkové organizace na o.p.s. přechází na nově pojmenovaný útvar veškerá práva a povinnosti v rozsahu, v jakém je orchestr má coby příspěvková organizace. Z vyjádření představitelů města je zřejmé, že jsou přesvědčeni, že pod zástěrkou právní transformace se jim podaří prosadit změny, které budou právní kontinuitu tělesa obcházet. Při takovéto míře projevené právní nekompetence karlovarských radních je velmi pravděpodobné, že proponovaná transformace s sebou nepřinese nic jiného než řadu dalších právních sporů, které zásadně oslabí umělecké postavení orchestru. Pouze pro nevyjasněnost koncepce a záměru převodu na obecně prospěšnou společnost, v některých aspektech pak pro vyložený právní naivismus karlovarských radních, hráči orchestru tuto změnu v široké míře odmítají.
Hráči Karlovarského symfonického orchestru nejen jako zaměstnanci, ale jako občané Karlových Varů vnímají celý vývoj s maximálním znepokojením a považují nejen za věc svého osobního zájmu, ale za projev odpovědného občanského postoje vytvořit takovou situaci, aby se vztahy mezi KSO a Magistrátem města Karlovy Vary naprosto zprůhlednily a bylo nalezeno takové řešení, které povede k zachování orchestru v jeho symfonické podobě, k dodržování práva vůči všem aktérům vzniklých sporů a které přispěje ke kulturnímu rozvoji města Karlovy Vary.
JUDr. Klára A. Samková, Ph.D.
právní zástupkyně Unie orchestrálních hráčů
a některých členů orchestru
klara.samkova@lawyers.cz
Odkazy:
http://karlovarsky.denik.cz/zpravy_region/kv-zmena-orchestru-na-ops20100617.html
http://karlovarsky.denik.cz/nazory_region/karlovarsti-verici-osud-orchestru20100617.html
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=140&r=mfkarl&idc=1403450
http://karlovarsky.denik.cz/zpravy_region/kv-glosa-20100617.html
http://www.rozhlas.cz/zpravy/regiony/_zprava/746640
http://www.ct24.cz/kultura/93012-karlovarsti-symfonici-jsou-v-pohotovosti/
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=138&r=mfkarl&idc=1402122
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=138&r=mfkarl&idc=1402123
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=138&r=mfkarl&idc=1402124
Advokátní kancelář Klára Samková s.r.o. je pojištěna pro případ odpovědnosti za škodu do výše 50 000 000 Kč ročně.
Kromě tohoto pojištění je každý spolupracující advokát pojištěn na částku 7 500 000 Kč ročně.
Pokud advokát zanedbá svou práci tak, že poškodí zájmy svého klienta, vzniklou škodu uhradí klientovi pojišťovna advokáta.