Čtete? A co???
17. 8. 2008
Narážky padly pod několika mými blogy, ale u toho posledního o osmašedesátém se prostor diskusí zaplevelil na dané téma úplně: mám seknout s právničinou a začít psát. Jen nějaké trefné téma, napsal Runcaje, a jsem v balíku. Nevím, jestli tím náhodou neprofláknul svoji pravou identitu, totiž že je Václav Kadlec, ředitel nakladatelství Computer Press, který mne k literárním nemravnostem rovněž ponouká, honoráře navyšuje, priority slibuje…..
Jak to ale je skutečně s tím psaním, s tou literaturou???
Bývávaly doby, kdy jsme s maminkou jezdívaly k Balatonu, ona s sebou brala Jiráska (toho našeho s ex librisem pradědečka, v kůži vázaného, těžkého .....) Řvala jsem jako tur, číst, ba i poslouchat jsem to odmítala, byla hotova se v půlmetrovém Balatonu kvalifikovaně utopit. Od té doby, poplatna dětským asociacím, mám Maďarsko v nelásce. Byla tedy zvolena jiná taktika a knížky byly „troušeny“ bytem, že když, jak praví klasik, už ta knížka upadne a stánčička se otevře, tož aby to jeden přečetl…..občas jsem tak i učinila. Faktem je, že zkoušku z finančního práva jsem udělala díky tomu, že při otázce „přechod k monetárnímu systému“ jsem vzpomněla na barona Danglara a hrabě Monte Christo to ukecal za mě…..
Jistěže v době mého dětství neměla kniha vážnější konkurenci: knižní čtvrtky (nebo to byly úterky???) s frontami před knihkupectvími na novinky jsou jedním z aspektů let do Velké Sametové, které formovaly povahu doby. Báječný svět obrazů a fantazie nahrazoval šedou realitu dnů, ve které bylo deformováno vše: i ta láska, i to vzdělání – snad i to slunce….
A dnes??? Diskutující Tomáš Smutný mi napsal, že píšu hezky, ale do jiné doby, protože ta doba, kdy lidé četli poezii a knižky vůbec, je pryč. Neví kdo tomu dnes porozumí. Vznikla Euroangličtina, to je bez členů a dalších zbytečností, SMS - ština, to je bez mezer za čárkama, bez zbytečných písmen a pod. Říká, že když někdo chce dnes napsat „Miluji tě“, napíše SMS "mljte". Takže prostě neví komu to píšu. Prostě už není cílová skupina, možná jen mezi zamindrákovanejma puberťačkama a věčnými poety. Těch je podle něj ale hodně málo, což je prý škoda.
Na to se spoludiskutujícímu se ozval BigJirka s dotazem, zda je on sám zamilovaná puberťačka či věčný poeta, což řadu dalších diskutujících osob obveselilo.
Jak to ale s námi tedy je: jsme všichni zamilované puberťačky a šoupáme do sebe Harlekýny nebo věční poetové a scházíme se po etapách u Máchy???
Situaci mohu posoudit ze tří hledisek. Jako konzument knih, jako osoba píšící a jako matka, která by též ráda (ale možná to dělám jen ze sentimentu) aby její dítě četlo.
Začnu odzadu tím dítětem. Darinka totiž v zásadě číst odmítá. Do ruky nevzala ani jednu moji dětskou knížku, pohádky ji nebaví a nikdy nebavily. Snad chvíli tak okolo pátého roku. I když probírám velmi kvalitní produkci dětských knížek (a i taková je, jen se nesmíte ptát na ceny) není příliš mnoho věcí, které ji zaujmou. Sís – možná. Jinak ale sahá po literatuře, kterou čtu já a manžel a raději se dožaduje vysvětlení tisíce věcí, než by se otravovala s tím, co má v knihovničce ona. Její přístup mne přiměl vzít dětské knížky znovu do rukou. Svatá matko sedmibolestná – četli jste někdy v poslední době Gabru a Málinku, hit mého dětství??? Anticikánský rasismus tak každou čtvrtou kapitolu. „Černoušek Paví očko“ totéž v bledě modrém a zásadní kniha mého dětství „Huria hledá cestu do nebe“ je prostě katastrofa. Co ji to nutím číst??? Jiráska…..
Zvolila jsem taktiku „vyber si“ a Darinka odchází na mnohahodinové výpravy s tatínkem do Luxoru, kde se oba šťastně potloukají mezi regály. Ekonomické škody bývají následně značné, ale pořád je to lepší, než když Veselý ulítne na dalším výprodeji u Salamandrů a přitáhne si domů dvoje nové lakovky, bez kterých nemůže být. Knížky se alespoň neošlapou...
Čímž se dostáváme k pro změnu prvnímu aspektu, totiž ke čtenářstvu všeobecně. Čtenářstvo objektivně existuje a to v rozsahu širším než jen puberťáci a snílci. Důkaz podala jako na dlani neviditelná ruka trhu, se kterou si pravidelně potřásám. Dosáhla, potvora, všude, i do velmi zapadlých míst naší republiky. Můžete mi prosím říci o JEDNOM městečku, kde by na náměstí NEBYLO knihkupectví??? Mohu kvalifikovaně prohlásit, že alespoň co se okresních měst týká, neplatí to ani o jednom: dlouhá léta je totiž šmíruju. Co mimopražské soudní jednání, to návštěva náměstí a knihkupectví. No jo, někdy to je až kousíííííček za náměstím. Třeba knihkupectví Modrý slon v Písku. V Děčíně taky až kus vedle – ale na hlavní třídě. V Litoměřicích jeden skvělý knihkupecký kousek na náměstí přímo. Přerov, Prostějov, Vsetín – a jezdit do Olomouce je fakt nebezpečný. Trafika v Ostravě – Svinově je zavilá, protože tam trafikant dospěl k názoru, že když lidi kupují tlusté časopisy, budou kupovat i tlusté knihy a začal je prodávat. Jeho počínání jsem sledovala rok, když jsem učila právo na Vysoké škole báňské. Sortiment byl sice úzký, avšak obměňovaný. A on, potvora, pořád mizel…… plat učitele jsem probendila na nádraží….. A potom existují giganti jako Kanzelsberger, Luxor, knihkupectví Academia. Neříkejte mi, že to jsou lidumilné organizace typu „Levné knihy“ – a propos „levné knihy“ – viděli jste tyto obchody někdy prázdné?
Summa sumárum: lidi čtou. Jestli si někdo myslí, že málo, je to jeho problém. Českým standardem je, že čtení patří k životu. Dobrá, jsou tací, co čtou Blesk a harlekýnky. No a??? To jsou lidé, kteří by za „normálních“ okolností nečetli vůbec. Pokud je Blesk a romány pro ženy udržují při gramotnosti a schopnosti abstrahovat informace z psaného slova, good luck…. Protože jsme různí, čteme věci různé. Jsou tací, kteří mají rádi i toho Jiráska… (prý).
Otázka literatury z hlediska jejího původce, tedy autora, toť něco jiného. Já sama mám pochopitelně velmi malou zkušenost na tomto poli, protože jsem napsala pouze dvě útlé knížky. V roce 1994 došel vydání můj cestopis po USA „Moje cesta za Scarlett“, který pochopitelně zapadnul a již se nikdy neobjevil. Dostala jsem za něj nikdy nevyúčtovanou zálohu 25.000,- Kč, což ani tehdy nebylo nic moc. Nakladatelství zkrachovalo.
„Létající Kohout“ - příběh o falešném asistentovi jsem psala pravda asi tři týdny čistého času, ale celková záloha pro oba autory byla 60.000,- Kč, což vychází na krásných 178,- Kč/hodinu – nepočítaje ovšem práci na korekturách. Když jsem dostala první nabídku k napsání knihy o případu Marcely Urbanové, dospěla jsem k odměně 30,- Kč/hod. Pochopitelně mne to příliš nepovzbudilo, neb moje hodinová sazba advokátky má o dvě nuly na konci více. Z toho je zřejmé jedno: buď musíte literaturu mydlit „jako Baťa cvičky“ nebo být o chlebu a vodě – ale spíš jen o té vodě. Mydlit nehodlám. Druhým Vieveghem českého literárního trhu se stát též nehodlám. Obávala bych se totiž, že bych přišla o to, kvůli čemu SKUTEČNĚ píšu: totiž o své vlastní soukromé potěšeníčko kladení slov do řádků.
Takže nezbývá než jedno: stoupnout si (zatím) do zákaznické fronty před pult knihkupectví a koupit si třeba paní Legátovou. Začala psát až někdy v osmdesáti, takže je dobrou inspirací, jak být „začínajícím autorem“. Potěšení bude dvojí: jednak z toho čtení, jednak z té fronty příjemných lidí, kteří v tom knihkupectví budou stát se mnou. Ti snílci, puberťačky, BigJirkové a taky jak se obávám, dokonce i Pepa Řepa, ČochtyČochty, Charlie, Monika, Marcel Derian a pokud se proberou z diskusní letargie, alespoň v antikvariátu se objeví Hawk a Cart. Úplně vzadu bude plundrovat sklady knižních velkoobchodů Stejskal. A bez šance nás vymazat. Heč.
Komentáře
Příspěvky do diskuse se musejí týkat tématu. Vulgární příspěvky a příspěvky, které nemají nic společného s tématem, budou vymazány.
Parouback napsal(a):
Napiste o Urbanove, ten debakl s ukrivdenou neschopnou husou Urbanovou bude poucenim pro pristi generace. Mimochodem, myslite si, ze jste zajimavejsi, kdyz mate dve prijmeni?
17.08.2008 09:54:28
Petr Havelka napsal(a):
Ano, pohybovat se jen v blízkosti knihkupectví je nebezpečné a co teprve internetová knihkupectví. Hrozí nejen finanční náklady, na vodotovných plochách se vytvářejí kolmé sloupce nepřečetných knížek. Vnitřní hlas ponouká, proč si to zase udělal, zase koupil ?
17.08.2008 10:02:18
tata napsal(a):
paní Klára Veselá Samková
Jako vždy se to dobře čte.Je zajímavé že v mladí sem přečet tisíce knih,,moje manželka nechápe že to nezanechalo nasledky na mém pravopisu,,ted bohužel je moje doména počítač. S bídou přečtu jednu za rok.Jeden čas sem dokonce propad onlain hram.Spal sem třeba jen 2 hodiny,no dokazal sem si to zatrhnout.Ted zjištuju že sou to diskuse.I když mě začíná odrazovat ta sprostost,snaha někoho s jiným nazorem urazit.Ještě že to není v přímém kontaktu,takle si poplivu klavesnici ajeto.
No i když píšete opravdu zajímavě,jak ste spravně zhodnotila pravničina Vás určitě uživí líp i když kdoví.No určitě je to jistota.Soudit se budou lidi vždy,mame to většina v povaze.
No VY určitě pana Sejskala nezaměsnáváte.A Váš blog je jeden s nejlepších takovej lidskej a hlavně se tady skorem nevyskytuje bahno to je balzám pro mě.
Jinak když už mame s dovolením ,,osobní vztah,,se musím pochlubyt zhubl sem 13 kg po Vašem članku na tento problém.No při mé vaze je to kapka ale aspon něco.Ale je to řehole nic sladkého,žadné uzeniny,žadné maštění a hlavně zelenina.Našel sem v sobě poslední zbytek vule uvidím jestli mi to vydrží.
17.08.2008 10:09:03
Lila napsal(a):
Tato, já Vám poradím.
Kvůli jakémusi problému musím kloktat šalvěj a Tantum Verde. Ubezpečuji Vás, že po dvou týdnech této kúry nerozeznáte chuť uheráku od mrkve. Já si to snad nechám patentovat.
17.08.2008 10:49:11
tata napsal(a):
paní Lila
Děkuji mě nejde ani tak o chut nejsem vybíravej a jím vše problém je že ve velkém množství jídlo je droga.V životě sem mockrat zhubnul ale problém byl to vždy udržet a věkem je to 3 nasobný problém.
17.08.2008 10:57:46
skeptický napsal(a):
Člověk by měl vždy jít za hlasem svého srdce.
Jsou-li tam peníze,tím lépe.
I peníze prý hovoří.
Moje sice vědí jen jak říci sbohem,ale alespoň mne někdo pozdraví.
A mám to bez práce,pro ženy nějaká ta nula sem,nebo tam...
Kdosi kdysi napsal,že psaní knih nebere konce.
Spousta lidí mívá velkou potřebu prolomit svoji tvůrčí zácpu.Znám to ze zkušenosti.
Dále,že dvacáté století sice vytvořilo masy lidí schopných číst,ale neschopné rozlišit,co za čtení stojí.
Každý by se měl držet svého kopyta,ať už je sudé,nebo liché.
Přiznám se ve vší skromnosti,že i já jsem multitalentovaný.Zde se realizuji jenom jako přizdipsáč.
17.08.2008 11:15:59
scientist napsal(a):
no rozhodně by stálo za to, kdybyste zliterálnila své některé kauzy. Ne nutně ty nejznámější a třeba až poté, co trochu vyšumí.
takové biografie z různých světů (ve Vašem případě jde tedy o ten právnický) jsou nedocenitelný i pro vědátory.
17.08.2008 11:21:16
klaravesela napsal(a):
Vážený pane Paroubacku, vítám Vás mezi diskutující, Váš nick jsem zde ještě nezaznamenala.
Pokud cítíte neodbytnou potřebu mi nadávat, tak si poslužte, ale moji diskutující to nedělávají. Vyjadřují se mnou hluboký nesouhlas, ale nenadávají mne a neurážejí mne. já si zase o nich ani nemyslím, tím méně abych psala, že jsou blbové a tak podobně, jak se to děje občas v jiných diskusích.
Budu tedy potěšena, když byste příště vzal tyto zvyklosti zde panující v úvahu.
Jinak k Vašemu dotazu ohledně mých dvou příjmení: ne, nemyslím si, že jsem tím zajímavější, je to naopak podstatně méně praktické než příjmení jedno. Bohužl jsem se však vdávala poměrně pozdě, ve 30ti letech a byla jsem známá pod svým dívčím jménem - a to zejména profesně. Řadě mých klientů zachování mých dvou příjmení zjednodušuje život, protože vědí, že Samková je samková i když se k tomu jmenuje i jinak.
Jinak zcela sdílím Váš názor, že případ paní Urbanové je naprostý debakl. Domnívám se však, že ještě historie zcela nezhodnotila, ČÍ debakl to je.
A i kdyby byla husou - což dle mého názoru není - je stále lepší být husa než hulvát.
s pozdravem, KVS (všiměte si, že užívám zkratku - ta dvě příjmení jsou skutečně strašně dlouhá)
17.08.2008 11:28:16
Jirka napsal(a):
Taky se mi mimořádně líbí styl psaní paní Samkové. Taky jsem měl sto chutí to sem včera pod její text o srpnu 68 napsat. Ale nechtěl jsem nosit dříví do lesa... Beztak už to napsali jiní - opakovaně a lépe. Vůbec by mě ale v tu chvíli nenapadlo, že paní Samková kromě - víceméně okamžitých - reakcí sem stihne za pár hodin připsat nový a literárně neméně způsobilý příspěvek právě na zmíněné téma. Obdivuju vaše životní tempo... Nemyslím, že by někdo měl kvůli literatuře, ač má nesporný, skutečně průkazný talent, opouštět profesi, kterou umí taktéž výborně, která ho baví a která ho taky docela dobře živí. Ale myslím, že nějaké ty povídky, kratší román s autobiografickými prvky apod. by při vašem nasazení nebyl možná do budoucna zas takový problém, ne? No jak chcete.
Každopádně se mi zdá, že je vás škoda na advokacii. Mám pocit, že byste mohla být hodně dobrou občanskoprávní soudkyní - ta advokacie mi k vám zkrátka tak úplně nejde. Myslím, že naše soudnictví - docela hlasitě - úpí. Těch Ceplů je v něm stále zoufale málo... Zvlášť patrné je to na Nejvyšším soudu, který je, můžu-li sám zvenčí a jen poučeně laicky soudit, rozdělen téměř napůl mezi soudce skvělé a doslova mizerné, ba někdy i z morálního hlediska sporné... Nijak úžasná není situace přece ani na pražském vrchním soudu, mám pocit. (Už jen to jejich permanentní vracení případů zpátky k první instanci, místo vlastního meritorního rozhodnutí. To je jejich oblíbený, takřka dennodenní sport, řekl bych.) Zkrátka na tu advokacii je vás - v době nedovzdělaných a taky formalisticky uvažujících českých soudců - podle mě škoda.
17.08.2008 11:47:03
klaravesela napsal(a):
Milý Jirko,
moje jmenování JAKÝMKOLIV soudcem by mělo na českou justici okamžitý dopad: odhadem tak polovinu českých soudců by trafilo, takže by bylo možno justici znovu obsadil. Ale pan prezident je humanista, člověk se soudci soucitný a nic zlého jim nepřející, tak to nemůžete očekávat.... Nicméně díky za pochvalu. KVS
17.08.2008 11:55:16
Parouback napsal(a):
Pani KVS, jsem ocenuji, ze mate smysl pro humor.
17.08.2008 11:57:49
Parouback napsal(a):
A mimochodem, ve chvili, kdy budou soudy narizovat, ze si firma nemuze vybrat za zamestnance koho chce, bude to konec zdraveho rozumu. Ja se vubec nedivim, ze tu Urbanovou nechteli, tak protivnou a nesympatickou zenskou by clovek jen tezko pohledal. Zdravim vas.
17.08.2008 12:02:56
RUMCAJS napsal(a):
KVS:
Nakladatel teda nejsem, ale když přijdu do knihkupectví, je to jako když ortodoxní křesťan zavítá do kostela.Je to naprosto unášející pocit.Akorát, že já prosmejčím pouze ragály s technickou literaturou. Beletrie je pro mě podružná. Bohužel! Ještě tak sci-fi. To jsem v dětství byl schopen louskat třeba do rána.
Jinak hlásím jako Tata, že jsem shodil 5 kg a jsem jako pan Havel docent.
17.08.2008 12:04:29
Jirka napsal(a):
Já si nemyslím, že je až tak důležité, co si případně o mně myslí ten který kolega... Pravda, na mnou zmíněných soudech soudí výhradně senáty a pouze soudci z povolání, ale jde přece o senáty tříčlenné, případně pětičlenné. Nejedná se o žádné týmové těleso. (A občasná zasedání jednotlivých tří kolegií na Nejvyšším soudu se netýkají samotného rozhodování ve věci.) Takže si nemyslím, že jde o nějaký zásadní problém. Neshody najdeme všude, na jakémkoliv pracovišti v této zemi. Ano, i mě by děsila představa, že mým kolegou by byl např. pan Bureš či Kučera. Nebo některý člen senátu, který změnil rozhodnutí předchozích dvou instancí v kauze Sání (nevím, zda poměrem hlasů 2:1 či 3:0). Ale ona fráze o poslání platí podle mě pro soudnictví, a to české obzvlášť, jako pro málokterou profesi...
17.08.2008 12:21:57
klaravesela napsal(a):
Milý pane Paroubacku, ono s tím mým humorem je to trochu tak, jak praví klasik: "Veselý na rtech smích - hluboký v srdci žal."
Jinak souhlasím s Vámi že zákoník práce, nařizující, koho mám a nemám vzít do práce, je obzvláště svěžím dílkem české legislativy.
Samozřejmě, že máte právo považovat paní Urbanovou za nesympatickou ( a tím právem ji nezaměstnat). Je jen zajímavé, že do doby aféry s kauzou čunek NEBYLA tak nesympatická,aby nemohla sehnat práci a dokonce i pan Čunek vždy říkal, že byla VYNIKAJÍCÍ sekretářka. Takže s tou její momentální nemožností sehnat si práci - chybička asi nebude na straně těch sympatií...KVS
17.08.2008 12:31:34
tata napsal(a):
PANE Rumcajs
To ani nepatříte do naší kategorie..problém z váhou..Když sem zhubnul pod sto tak sem si vždy myslel že létám.Bylo to mockrat bohužel radost mi vžy vydržela jen chvilku.134 současnych je hudba budoucnosti docent ,jestli vubec to dokažu.
17.08.2008 12:52:04
Jirka napsal(a):
A jestli jste myslela poznámku o tom prezidentovi tak, že ten současný (já ho ani prezidentem nenazývám, pro mě je to jen "ten, kdo teď sedí na Hradě" - všichni víme, jakým způsobem se tam, dvakrát, dostal, ale to je na jinou debatu) by vás nejmenoval, tak to se omlouvám, to jsem zprvu nepochopil. Myslel jsem si totiž naivně, že vy jste jedna z mála lidí, kteří mu nevadí... (Ale stejně by vás jmenovat musel, když by na to přišlo...) No nic, tak holt počkáme třeba na osu Benešová - Švejnar - Brožová.
17.08.2008 13:14:20
klaravesela napsal(a):
Milý Jirko já si skutečně myslím, že tomu pánovi, co sedí na Hradě, ani moc nevadím (tedy, pokud může právník nevadit ekonomovi - ale to je na jinou debatu...) On spíš je takový lidumil k těm soudcům, že o žádných zákeřných krocích, jako by bylo moje jmenování do jejich stavu, neuvažuje... :-) KVS
17.08.2008 13:30:05
im napsal(a):
Paní KVS,
jen drobnou povzbuzující poznámku pro současné a budoucí spisovatele:
jestli se chcete dočkat literární proslulosti až v osmdesáti letech jako K. Legátová se Želarami, máte nejvyšší čas , stejně jako KL, něco napsat a vydat! Je obecně málo známo, že KL psala už ve dvaceti a první dvě knížky vydala ve čtyřiceti.
http://www.czlit.cz/main.ph...
17.08.2008 14:00:14
Jirka napsal(a):
Já myslel, že on se soudci až tak nevychází (vyjma Bureše a Kučery, příp. Formánkové). Stejně jako s čekateli. Stejně jako s novináři (tedy, ehm, až na - ne úplně pár - výjimek...). Stejně jako s lékaři (aktuálně vyjma ortopedů, tedy jen z jedné nemocnice). Stejně jako s klimatology. Stejně jako s ekonomy s diplomem ze Západu. Atd.
Nevím, ale moje představa pro jmenování je taková, že o tom rozhoduje ministr spravedlnosti (nyní člověk s totožnými názory s tím, kdo sedí na Hradě, dokonce do posledního detailu totožnými), prezident (příp. ten, kdo sedí na Hradě...) a šéf soudu. Samotné "osazenstvo" soudu, řadoví soudci že snad nemají víceméně ani neformální vliv, myslel jsem si... Ale to vy musíte vědět všechno lépe.
17.08.2008 14:00:53
Monika napsal(a):
Zajímavé postřehy.
Řekla bych, že paní KVS by v literatuře úspěchu jistě dosáhla, pokud by našla schopného nakladatele. Její styl je nejen čtivý, jak zde už několikrát zaznělo, ale má také cit pro výběr zajímavých témat. Jen dvě poznámky:
- Problém nízkých honorářů tkví v tom, že česky psané knihy obsáhnou jen velmi malý trh. Pro advokáta je tedy bezpochyby lepší věnovat se svému původnímu povolání, a pokud píše, je to pro něj spíše zábava, např. Milan Kindl nebo Zdeněk Červenka (autor real-fictin Vzestup a pád šejdíře Radovana Kočíře, ten ovšem žije v zahraničí a psaním si zpestřuje svůj činorodý důchodový věk). - Světově nejúspěšnějším píšícím právníkem je nepochybně Američan John Grisham, autor i v češtině vydaných knih (např. Firma, Případ Pelikán atd.). Prodal už více než 230 milionů knih; jeho roční příjem je zhruba 10 milionů dolarů (plus mínus), nicméně větší část z tohoto příjmu pochází nikoli z honorářů, ale z prodeje autorských práv hollywoodským studiím.
- Problémem české literatury je, že se její síla a vliv zvolna, ale jistě vytrácí. Literární kritik Štefan Švec:
„Ve skutečnosti jsou literatura a literáti mnohem důležitější než všichni tlustí panáci ze Sněmovny. Pamatujete si z první republiky nějakého poslance? Čapkové, Durych nebo Nezval mají přeci jen jiné grády důležitosti. Jde o to, aby si to ti ve Sněmovně a na jiných politických štacích uvědomili, případně abychom jim to všichni hodně často připomínali.
Literatura je z podstaty svobodné umění, umožňuje myslet beze strachu ve světě, kde si marketing začal privatizovat slova, symboly, barvy, zvuky a písmena.
Neuralgický bod společnosti poznáte podle toho, co cenzuruje. Za první republiky bylo trestné říct, že Masaryk je vůl, dneska nesmíte zparodovat „ochrannou známku“. Nelze už skoro nikam napsat slovo „olympiáda“, protože si ho i s ideály přivlastnili lidé, co doporučují sportovcům nevyjadřovat se k lidským právům. Nesmíte si na tričko napsat Česko, aby to náhodou nepřipomínalo Tesco. To není normální. Přišel čas nakopat ochranné známky tak, že to právníci vezmou čumákem o Saturn.“
Celý rozhovor je na:
http://www.novinky.cz/clane...
17.08.2008 14:07:25
Velvet napsal(a):
Chtělo by to nějaký sedativa.
17.08.2008 15:19:58
klaravesela napsal(a):
Jojo, zdravím Moniko, té jazykové pasti jsem si velmi dobře vědoma.... na angličtinu nemám. Když jsem jednou hořekovala svému někdejšímu učiteli angličtiny, malíři Jiřímu Mrázkovi, že se to nikdy nenaučím, očividně pookřál nad mou chytrostí, že jsem na to přišla. Totiž na to, že angličtina se NEDÁ naučit. Můžeme se o to jen snažit. ke konci života občas uspějeme, ale to už je čas zalehnout na kremační roštík... KVS
17.08.2008 16:01:09
Monika napsal(a):
Naučit se psát dopisy nebo proposals v angličtině jde poměrně snadno, ale román nebo knihu esejů? Takřka nemožné. Říká se, že kdyby Rowlingová napsala svou ságu o čarodějnickém učni v jiném jazyce, patrně by to tom neštěkl pes. - Na druhé straně bych češtinu úplně nepohřbívala. Karel Čapek napsal své R.U.R česky (v té době uměl anglicky jen dvě tři slova, přesto slovem robot, které vymyslel jeho bratr, obohatil angličtinu), Milan Kundera napsal Nesnesitelnou lehkost bytí, světově vůbec komerčně nejúspěšnější český román, také česky. Ne náhodou jde o knihu věnovanou i srpnu 1968 (podle Kundery byl 21. srpen tragédií, ale i Češi jej paradoxně zároveň prožívali ve zvláštní euforii) a následné normalizaci (viz neobyčejně přesné postřehy o chování lidí po Husákově „obnovení pořádku“ (což je termín M. Šimečky). Srdečně zdraví M.
17.08.2008 17:56:22
Lila napsal(a):
Monika
"Problém české literatury je, že se její síla a vliv zvolna, ale jistě vytrácí."
Myslím, Moniko, že touto větou jste naprosto přesně odhalila podstatu problému.
Panu Švecovi bych si dovolila lehce oponovat, i když mu rozumím. Takový prvorepublikový poslanec Gottwald je určitě nezapomenutelný.
A slečna Samková, která byla poslankyní někdejšího Federálního shromáždění pouhé dva roky, byla také nepřehlédnutelná.
17.08.2008 18:14:01
abc napsal(a):
Paní KVS, s tou angličtinou sice spíš máte pravdu než že nemáte, ale abyste se svou výmluvou nevyvázla tak lacino, zvažte osud jednoho Poláka jménem Józef Teodor Konrad Korzeniowski. Anglicky se začal učit ve svých 21 letech jako třetímu jazyku, v osmatřiceti v ní vydal svůj první román a do pětačtyřiceti většinu toho nejlepšího.
17.08.2008 19:59:31
klaravesela napsal(a):
abc, I will try... next time about my English studies...
17.08.2008 20:12:37
Velvet napsal(a):
Asi máte pravdu.
17.08.2008 20:28:11
prirodovedec napsal(a):
KVS: Zrejme to zkuste brat tak, ze obcasny vysoky prijem pravnika Vam ma dat prostredky na castecne preziti zivoreni spisovatele. :)
Mozna mate jako pravnicka vyhodu proti nekterym nasim mladym vedcum, kteri si toto stridani zatim az tak dovolit nemohou (venovat se i necemu hned financne nenavratnemu). :)
17.08.2008 21:00:54
klaravesela napsal(a):
To přírodovědec: no, to je taky směr, který,m uvažuji..chtělo by to nějaký pořádný právnický kšeft, aby se následně mohla literature pohnout :-) K
17.08.2008 21:28:40
Velvet napsal(a):
Na mě to působí smutně a pichlavě.
17.08.2008 21:37:22
Pepa Řepa napsal(a):
Madamme, zahoďte ty právnické srágory do koše.Stejně se u soudu nepozná, jestli to znáte.
Dole v Luxoru mají kompletního Haruki Murakamiho. Neznám nic lepšího. Doporučuju obzvlášť Wild Sheep Chase a Wind-up Bird.
Tři věci vyšly i česky.
Možná není název přesný, nebaví mě to hledat.
A jestli si chcete zaplakat, tak Khaled Hossejni.Jestli sexuálně odvázat, tak Kanehara.
Z český ? Kromě Legátový, snad Dousková nebo Hůlová.I Kurasovi bych mohl udělat reklamu.
Na literaturu a kulturu vůbec je tady odbornicí paní im. Co tip, to perla.Doporučila mi třeba od Šusaku Endó, Moře a jed.Bohužel jen v knihovně.Skvělá kniha.
Na Václaváku jsou pouze tři slušný místa.Luxor, Bontonland a šenk Vrbovec (vedle Bati). Ostatní můžou klidně anarchisti vymlátit.
19.08.2008 17:31:38
zdena napsal(a):
Z českých autorů "opravdu musím" Jana Balabána.
Nevím proč,ale když mě nějaká kniha zaujme,vždy je autorem muž.Už jsem nad tím přemýšlela,čím to je - nevím.Paní Květa Legátová a Hana Librová jsou výjimkami.
P.S.Gabru a Málinku v knihovně nemám,ale docela ráda bych si je někdy oživila!
20.08.2008 12:52:57
Veselý napsal(a):
Je to pravda,že chcete s manželem po státu 30 miliard na integraci romů do české společnosti?Neměli by se už romové naučit s námi lidmi žít i bez našich těžce vydělaných peněz?Kdy se už odnaučí jen natahovat ruce po různých dávkách a vezmou do rukou i nějaké nářadí a začnou splácet dluhy,které mají u naší společnosti?Kdy se přestanou ptát co od státu dostanou a začnou se ptát co můžou pro stát udělat?Děkuji za odpovědˇ
20.08.2008 21:11:21
klaravesela napsal(a):
Milý Pepo Řepo, na Václaváku bych se ještě přimlouvala za knihkupectví nakladatelství Academi a dole Kanzelsberga. Ostatní místa jsou rovněž i pod mojirolišovací schopnost.
Za knižní tipy děkuji, i když právní srágory bohužel zahodit nemohu. Ostatně většinou dávám přednost produkci Oxford University Press která je nepoměrně snesitelnější než produkty českých luhů a hájů.
Ze skutečně zajímavých knížek, které mohu doporučit:¨Mark Haddon: Podivný případ se psem, plus celá produkce Zadie Smith, Bílými zuby počínaje.
Ad p. Veselý: vzhledem k tomu, že posledním hitmakerem na poli romských koncepcí je ministr Čunek, musíte se pozeptat tímto směrem. Já i můj manžel můžeme tak maximálně chtít, aby se do romské problematiky nemontovali diletanti, což je ovšem nesplnitelné přání. KVS
21.08.2008 07:00:59
bigjirka napsal(a):
co se týče romské problematiky, do té by se měli namontovat sami cikáni svým úsilím pracovním a integračním. a do 10 let by nebylo co řešit.
22.08.2008 22:33:19
im napsal(a):
Leje jak z konve, nemůžu usnout.
Bloumám v myšlenkách, od srpna 68 k madˇarským událostem, a ejhle vzpomněla jsem si na Stephena Vizinczeye, moc dobrý autor, tady neznámý, Maďar, emigroval do Kanady a skoro neuměl anglicky, naučil se, napsal první román, In Praise of Older Women, česky to vydal Tomský v Academii, někdy 2006, kupovala jsem to synkovi k vánocům, je to i poučné. Znáte?
http://en.wikipedia.org/wik...
Marně se pídím po jeho druhém románu An Innocent Millionaire, nedá se nikde sehnat. Nemá ho někdo k zapůjčení???
23.08.2008 00:35:44
Průzkumník napsal(a):
Pro KVS:
zajímal by mne Váš názor na to, že když se nenechám zastupovat advokátem, tak údajně nemám nárok na náhradu nákladů řízení. Jak je to možné? Přece nezastupování advokátem neznamená, že mne příprava na soudní řízení nic nestojí. Je to podivné... Není to náhodou tak nastaveno proto, aby měli advokáti zajištěnou klientelu?
23.08.2008 09:33:14
Evelyn napsal(a):
Moc mě potěšila vaše zmínka o hraběti Monte Christovi v souvislosti se zkouškou z práva. Já zase v extrémním množství v praxi využívám znalosti citátů z anglické klasické literatury a z chemie získané četbou detektivek Agathy Christie (kolegy zanechávám v tichém úžasu nad svým všeobecným přehledem a myslím si svoje).
Je dobře, že jste včas pochopila, že vaše dcera čte ráda, jen ne to, co jí dáváte. Já taky v dětství četla hodně, ale polička dívčích románků od Stanislava Rudolfa (které jsem dostávala k Vánocům, narozeninám a jako školní odměny) se na půdu stěhovala panensky nedotčená. Některé z těch knih jsem nikdy neotevřela a jsem tomu ráda.
24.08.2008 17:40:10
LEVAK napsal(a):
Zločinnost Romů roste-Policisté evidují stále více trestných činů,za nimiž stojí romské zločinecké skupiny.Věnují se hlavně tzv. obchodu s bílým masem,provozování erotických podniků a padělání platebních karet a dokladů.Zdroj:výroční zpráva Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu(ÚOOZ) za rok 2007,která byla v pátek zveřejněna.Romské klany podle dokumentu páchají tuto trestnou činnost i v jiných státech!
26.08.2008 21:02:11
Marcel Derian napsal(a):
Sakryš, ani v létě nemůže člověk zanechat komentářů, neb je mu to ihned vytknuto :-). Oč je příjemnější vyrazit si na nudu se vykoupat a podívat se na přírodu a ženská stvoření než v šeru kanceláře zírat na písmena a bukvy, temně zářící na ploše monitoru. Jinak bych podotknul že to byly zásadně čtvrtky, kdy se již od rána stálo před knihkupectvími. A co se týče "Levné knihy", tak tam vždy nechám nejméně tisícovku a nesu si dvě plné igelitky po koruně s představou knižního obžerství po dobu následujícího týdne či dvou. S nějakými lakovkami od Salamandera se to nedá ani trochu srovnat. :-)
V současnosti mě velmi interesuje konflikt Ruska se zbytkem světa. Je to lumpárna a smutná věc zároveň. Přeji hezké dny! S pozdravem a úctou.
27.08.2008 22:04:15
Marcel Derian napsal(a):
To RUMCAJZ. Být docent je ještě akceptovatelné ale být jako pan Havel, konkrétně Jiří Havel, je tedy situace pod psa. Co se týče sci-fi, tak bych doplnil fantasy, což mne poslední roky naplňuje uspokojením. Aspoň v knize co chce číst musí zvítězit dobro a lumpové na svou povahu doplácení. Budiž pochválen například pan Feist se svou sérií :-)
27.08.2008 22:11:17
KVS napsal(a):
Ad Levák: Soudruzi si popletli Romy a Rumuny. Již z toho byl menšejší průsereček. Klára
27.08.2008 23:12:23
bigjirka napsal(a):
V mládí jsem četl mnohem víc. Líp jsem na to viděl :-(. A taky čas teď běží nějak rychleji. A nemařil jsem čas na netu.
Advokátní kancelář Klára Samková s.r.o. (Legal office Klára Samková, Ltd.) is insured against liability for damages up to CZK 50,000,000 per year.
In addition to this insurance, each cooperating lawyer is insured for CZK 7,500,000 per year.
If an attorney neglects his/her work in such a way as to damage the interests of his/her client, the damage incurred shall be reimbursed to the client by the attorney's insurance company.